Om de treinen automatisch te laten stoppen bij het perron word gebruik gemaakt van een Arduino en een interface.

De arduino met interface.

Links de relais

In het midden de interface met schuifschakelaars en drukknopjes.

De drukknopjes staan parallel aan de reedcontacten. Gewoon voor het gemak zo gemaakt.

Rechts de arduino.

De arduino wordt nog uit een 9 volt batterij gevoed, de relais worden gevoed met een adapter en een step down convertor. 

 

Dit is het sporenplan .

c1 t/m c3 zijn fleischmann schakelstripjes, dit zijn stukjes rail met een schakelstripje. 

Als een Fleischmann locomotief met schakeltoets over het schakelstripje rijdt gebeurt er iets.

Over de buitenbaan kan handmatig gereden worden, door een relais om te zetten kan er automatisch gereden worden.

De reedcontacten worden aangesloten volgens onderstaand schema, onder iedere locomotief is een magneetje gemonteerd.

Wordt de reedcontact door het magneetje gesloten dan gaat de spanning van de collector omhoog.

Dit is positieve logica.

Op arduino print zitten drie schakelaars, mogelijk kan de weerstand ook verwijderd worden.

Tijdens het omzetten van de schijfschakelaar wordt de arduino ingang even naar 0 getrokken.

Deze schakeling kan gezien worden als negatieve logica.

In arduino is een invertor zo geprogrammeerd.

Het scoopbeeld van de reedcontactbuffer gemeten op de collector van de transistor.

Als er een locomotief met magneetje over het reedcontact rijdt ontstaat er toch wat contact dender.

Het arduino programma.

De schakelmogelijkheden. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb